Aanbod
UrbanTQ biedt professionalisering op maat. Daarom denken wij graag samen na over de mogelijkheden die het meest passend zijn voor uw organisatie. Om een beeld te geven welke vormen van professionalisering wij aanbieden, zijn onze diensten hieronder uiteengezet.
- Praktische handvatten bieden zodat de opgedane kennis meteen ingezet kan worden in de onderwijspraktijk.
- Afstemming op de doelgroep: Sommige teams zijn meer gebaat bij een interactieve workshop, andere geven de voorkeur aan een lezing. Wij bieden hierin graag maatwerk.
- Abstraheren van kennis: hedendaagse onderwijservaringen in een breder theoretisch kader plaatsen.
Na deze workshop/lezing
- kunnen wij stedelijke invloeden op klasniveau herkennen en in kaart brengen
- weten wij welke uitdagingen kenmerkend zijn voor lesgeven in een stedelijke context
- hebben wij een aantal best practices gezien die bijdragen aan effectief lesgeven in een stedelijke context
- hebben wij een begin gemaakt aan het in kaart brengen van skills bij de aanwezigen die bij uitstek werken in het onderwijs in de grote stad
Na deze workshop/lezing
- zijn wij ons (nog meer) bewust van mentale processen die een rol spelen voordat we handelen
- zijn wij (nog beter) in staat keuzes te maken die het lesproces ten goede komen, al passen deze niet per se bij wat je onderbuikgevoel zegt.
- hebben wij via kennisdeling het gemeenschappelijke professionele kapitaal versterkt
Na van deze workshop/lezing
- kunnen wij gedrag duiden vanuit verschillende oriëntaties die op klasniveau waar te nemen zijn
- kunnen wij gedrag dat voortkomt uit de verschillende oriëntaties effectief aansturen
- hebben wij een kijkje in het brein van onze leerlingen/studenten genomen ten aanzien van het innemen van bepaalde oriëntaties
- snappen wij (nog beter) welke factoren ertoe leiden dat bepaalde oriëntaties ingenomen worden
Na deze workshop/lezing
- weten wij wat een straatmodus is en welk gedrag hierbij hoort
- weten wij wat ervoor zorgt dat leerlingen/studenten in de straatmodus schieten
- weten wij waarom de aandacht voor een straatmodus op klasniveau vaak buiten proporties is
- hebben wij een antwoord op hoe leerlingen/studenten in de straatmodus effectief aangestuurd kunnen worden
Na deze workshop/lezing
- weten wij wat er gebeurt in het hoofd van leerlingen/studenten op het moment dat zij in de les blootgesteld worden aan hun mobiele telefoons
- hebben wij voor ogen waar de mobiele telefoons voornamelijk voor gebruikt worden en wat voor invloed dit heeft op de dynamiek in de klas (of op school).
- kunnen wij gebruik van mobiele telefoons effectief aansturen op klasniveau
- hebben wij als team een begin gemaakt aan hoe we smartphones een plek willen op klas- of schoolniveau
Na deze workshop/lezing
- zijn wij bewust(er) bezig met duiden en begrijpen wat er op klasniveau gebeurt
- hebben wij voor ogen wat essentieel is voor een gezond leerklimaat
- kunnen wij de klas effectief aansturen door zowel preventief te handelen als effectieve interventies door te voeren op de momenten dat er ongewenste veranderingen zijn in de groepsdynamiek
- kunnen wij minder vanuit emotie en meer vanuit ratio handelen op wat er op klasniveau gebeurt
Na deze workshop/lezing
- weten we wat reflective practice is, en wat hier de relevantie van is
- hebben we een begin gemaakt aan het ontwikkelen van de vaardheid om ons eigen handelen onder de loep te leggen
- is het belang van kennisdeling op teamniveau besproken
Voorbeelden van thema’s voor een studie(mid)dag zijn:
Middels lesobservaties, interviews met docenten en leerlingen in een stedelijke onderwijscontext en actuele wetenschappelijke bevindingen, is een begin gemaakt aan wat urbanTQ behelst. Het model is voortdurend in ontwikkeling, waarbij de onderzoekers werken om dit model continu up to date te houden. In deze studie(mid)dag worden de inzichten uit het gehele model gedeeld, en toegepast op de uitdagingen waar de school (of het team) tegenaan loopt. Met name via casusbesprekingen wordt naast kennisdeling vanuit het UrbanTQ-model eveneens aan kennisontwikkeling vanuit het team gedaan.
Bij het opstellen van een gedeeld normatief kader, is het belangrijk dat we gezamenlijk weten waarom we handelen zoals we handelen. Om er op dieper niveau voor te zorgen dat ook leerlingen/studenten de normatieve grenzen accepteren (of zelfs omarmen en uit gaan dragen), is het zaak dat dit eerst op teamniveau plaatsvindt. In deze studie(mid)dag staat een evaluatie en herijking van het normatieve kader centraal.
Individuele coaching
In de individuele coaching staat de individuele docent centraal. Deze krijgt een trainer toegewezen. Er vindt eerst een klassenbezoek plaats, waarbij de trainer analytisch in kaart brengt wat de docent op klasniveau doet. Na een reflectiegesprek, waarin de bevindingen worden gedeeld en (denk)processen die ten grondslag liggen aan de handelingen op klasniveau in kaart worden gebracht, maakt de trainer een verslag op waarin het urbanTQ van de docent in naar voren komt. Naast bevindingen in de vorm van handelingen, gedragingen en patronen, krijgt de docent praktische tips mee die toegespitst zijn op het klasniveau. Enige tijd na het ontvangen van het verslag, vindt een gesprek plaats waarin de ervaringen van de docent na het ontvangen van het verslag worden besproken.
Collegiale consultatie
In de collegiale consultatie worden docenten in tweetallen aan elkaar gekoppeld, en krijgt het koppel een trainer toegewezen. De trainer begeleidt de docenten om vanuit het urbanTQ model de lessen van elkaar te observeren. Vervolgens vindt een gesprek plaats tussen de twee docenten en de trainer, waarbij gereflecteerd wordt op de les. Het abstraheren van processen die op klasniveau plaatsvinden, staan hierin centraal.
Professional learning communities
Met professional learning communities (PLC) worden meerdere docenten (4-8) uit een team samengenomen, om in te gaan op processen die op klasniveau plaatsvinden en waar het team mee kampt. Aan de hand van lesbezoeken door de toegewezen trainer(s) en momenten waarbij de docenten uit de PLC samen met de trainer samenkomen, worden thema’s besproken waarbij diepgang en de ontwikkeling van professioneel kapitaal centraal komt te staan.
Let op: Professionele leergemeenschappen kunnen enkel gevormd worden met docenten die individuele of duo coaching hebben gehad.
UrbanTQ biedt twee vormen aan waarop trajecten ter professionalisering gerealiseerd kunnen worden: docentgerichte en klasgerichte trajecten. In beide trajecten bestaat de optie om het team mee te nemen.
Docentgericht traject
De professionalisering van de individuele docent staat centraal in dit traject. Via intensieve coaching wordt de individuele docent bewust gemaakt van zijn of haar handelen en de manier waarop dit handelen tot stand komt als hij of zij voor de klas staat. Het handelen wordt geanalyseerd en er wordt advies gegeven om dit, vanuit de persoonlijke stijl van de docent, nog meer tot bloei te laten komen. Een kernbegrip hierin is de individuele stijl van de docent. Deze wordt gewaardeerd en gerespecteerd, en dient als startpunt om de docent te equiperen met tools die passen bij zijn of haar handelingsrepetoire.
Klasgericht traject
In dit traject staat een specifieke klas centraal. Het duurt vaak niet lang voordat klassen met gemiddeld meer groepsdynamische uitdagingen aan het licht komen. Het klasgerichte traject is een interventie om een klas (in een zo vroeg mogelijk stadium) in de leerstand te krijgen. De trainers van urbanTQ brengen de (groepsdynamische) uitdagingen zijn in deze klas door observaties in de klas, gaan in gesprek met de leerlingen/studenten te spreken en hebben oog voor het handelen van de docenten die lesgeven aan deze klas. Op deze manier wordt een op maat gesneden advies geleverd om de werkdruk voor de docent ten aanzien van deze klas te verlagen, en de leerresultaten (en op langere termijn vaak ook de reputatie) van de klas te verbeteren.
Trajecten worden vaak via afstemming met een team- of onderwijsleider ontwikkeld, waarbij een pakket van individuele coaching en training enerzijds en klassikale bijeenkomsten in de vorm van lezingen of workshops anderzijds wordt opgesteld. Hierbij kan eveneens de impact van het traject op het gehele team afgestemd worden, omdat beide trajecten op hun eigen manier eveneens een bijdrage kunnen leveren aan professionalisering op teamniveau.